Toimeentulotuen uudistuksessa järjestelmän ongelmista tuli yksilön ongelmia

2. toukokuu 2017, Toimitukselta

Sunnuntaina ilmestyvä seuraava Long Playn juttu sijoittuu ruuhkaisiin Kelan konttoreihin. Tämän vuoden alussa toimeentulotuesta päättäminen siirtyi kuntien sosiaalitoimistoista Kelan kontolle. Se oli katastrofi, jonka jälkiä korjaillaan yhä. Ilkka Kariston ja Reetta Nousiaisen jutussa kysytään, mikä meni pieleen ja miksi poliitikot ovat olleet uudistuksesta hiirenhiljaa.

Kelan työntekijät ovat tänä keväänä kohdanneet paljon ahdistusta ja hätää. Millaisia tarinoita kuulit juttua tehdessä, Reetta Nousiainen?

”Yksi Kelan työntekijä kertoi ihmisten olevan niin epätoivoisia, että he ovat uhanneet tappaa itsensä, jos eivät saa tukia ajoissa, tai sanoneet kuolevansa, jos eivät saa lääkkeitä ostettua.”

”Kelan asiakaspalvelijoilla ei ole mahdollisuutta antaa rahaa tiskin takaa. He eivät ole sosiaalityöntekijöitä tai sosionomeja, eikä heitä ole koulutettu kohtaamaan tämänkaltaista ihmisten hätää.”

”Moni toimeentulotuen asiakas ei puolestaan osaa hakea tukea Kelan systeemeissä ja asioida sähköisesti. Ennen he ovat saaneet apua sosiaalitoimistoista, mutta nyt pitäisi pystyä toimimaan yksin. Itse näin Malmin-konttorissa Helsingissä, kuinka yksi maahanmuuttajataustainen mies kirjoitti paperiin tikkukirjaimilla: MINULLA SUURI PERHE.”

Sait jo viime syksynä yhteydenoton eräältä Kelan toimintaa tuntevalta ihmiseltä, joka oli huolissaan uudistuksesta. Mistä hän oli huolestunut?

”Hänellä oli sellainen pelko, ettei uudistus tule onnistumaan. Hän oli huolissaan siitä, miten käy ihmisille, jotka eivät osaa käyttää sähköisiä asiointijärjestelmiä.”

”Uudistuksessa perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle ja kuntien vastuulle jäi edelleen ennaltaehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki. Moni toimeentulotukiasiakas ei kuitenkaan ole aiemminkaan tiennyt, että on kolmenlaista toimeentulotukea, vaan yhdellä hakemuksella on haettu kaikkea. Ihminen on mennyt sosiaalitoimistoon, kun hän on tarvinnut rahaa. Nyt hänen pitäisi pystyä päättelemään, mikä kuuluu kunnalle ja mikä kuuluu Kelalle ja mihin kaikkeen tukeen hän on oikeutettu ja millä perusteella.”

”Toimeentulotuki on niin sanottu viimesijainen tuki, joka poikkeaa muista sosiaalituista siinä suhteessa, että se on harkinnanvarainen. Nyt on lähdetty siitä, että harkinnanvaraisuus normitetaan, mikä on tietysti jo käsitteellisesti ristiriitaista.”

Ovatko ongelmat heijastuneet muihin Kelan asiakkaisiin?

”Ainakin niihin, jotka ovat asioineet Kelan toimistossa. Kelan toimipisteissä on järjettömät jonot, eikä toimipisteitä ole tehty tällaisille asiakasmäärille. Konttoreissa on ollut tungosta ja tappeluita. Esimerkiksi Helsingin seudulla kaikissa konttoreissa on tällä hetkellä vartijat. Siellä on viikoittaisia vaaratilanteita, ja välillä työntekijöitä on kielletty menemästä asiakastilaan. Vuoronumeroista tapellaan, kun jonotusajat ovat niin pitkiä.”

Huhtikuussa Kelasta viestittiin, että ruuhkat ovat nyt kurissa. Onko kaikki siis kunnossa?

”Toimistoissa on edelleen ruuhkaa. Ilmeisesti päätökset pystytään nyt antamaan lainmukaisessa ajassa, jos hakemus on täytetty oikein ja täydellisesti. Mutta sitten on iso joukko ihmisiä, jotka eivät osaa täyttää hakemusta. Näistä ongelmista on nyt tehty yksilön ongelmia, ne eivät ole enää järjestelmän ongelmia.”

Elämässä mukana