Lyhyet
Lomaosakkeiden omistajia rahastetaan oikeusjutuilla
Lomaosakkeiden omistajille markkinoidaan aggressiivisesti erilaisia palveluja, joilla lomaosakkeista voisi päästä eroon. Asiantuntija kehottaa suhtautumaan avuntarjouksiin varauksella.
LONG PLAY uutisoi maaliskuun lopussa erikoisesta sijoitusvyyhdistä, johon suuri joukko lomaosakkeiden omistajia oli joutunut Teneriffan loma-asuntobisneksessä.
Tiedossa on useita suomalaisia ihmisiä, jotka ovat yrittäneet päästä eroon lomaosakkeistaan ja joutuneet ongelmiin. Lomaosakkeet tai viikko-osakkeet ovat pitkäaikaisia majoitussopimuksia. Ostamalla osakkeen ihminen saa majoittua tietyssä majoituskohteessa sovittuna ajankohtana, kunhan maksaa säännölliset vastikekulut. Ajan myötä osakkeesta on muodostunut monelle rasite, sillä siitä on vaikeaa päästä eroon. Lomaosakeyriykset eivät lunasta osakkeita takaisin, vaan ne pitää myydä eteenpäin. Ostajia ei kuitenkaan juuri ole, sillä ihmiset lomailevat nykyisin mieluummin hotelleissa ilman sitoumuksia.
Tilanteen seurauksena lomaosakkeiden jälleenmyyntimarkkinoille on ilmestynyt epärehellisiä yrityksiä, jotka lupaavat auttaa ihmisiä eroon sopimuksista. Long Playn jutussa Silverpoint-nimisen yrityksen myyjät houkuttelivat turisteja sijoittamaan sadoilla tuhansilla euroilla loma-asuntoihin ja lupasivat, että vanhat lomaosakkeet kävisivät osamaksuna. Kauppojen jälkeen myyntiyritys meni kuitenkin konkurssiin ja asiakkaat menettivät sekä rahat että usein myös hankitun loma-asunnon.
EUROOPAN KULUTTAJAKESKUKSEN (EKK) johtavalle asiantuntijalle Oskari Steniukselle tapaus on tuttu. Steniuksen mukaan EKK on saanut vuosien varrella yhteydenottoja noin kahdeltakymmeneltä suomalaiselta kuluttajalta, jotka olivat sijoittaneet Silverpointin myyntikohteisiin.
Stenius kertoo, että Silverpointin tapaus on osa laajempaa lomaosakkeiden jälkimarkkinoilla esiintyvää ilmiötä.
Kuluttajat ovat kertoneet Silverpointin lisäksi muista yrityksistä, joita EKK kutsuu ”cold callereiksi” eli kylmäsoittajiksi. Myyjät soittavat loma-osakkeen omistajille ja lupaavat auttaa heitä eroon omistuksesta. Osa yrityksistä tarjoaa myyntivälitystä, toiset taas lakipalvelua sopimuksen purkamiseen oikeusteitse.
”Lähtökohtaisesti neuvomme on ollut näissä se, että tällaisiin toimijoihin kannattaa suhtautua hyvin varovaisesti”, Stenius sanoo.
Hän huomauttaa, että esimerkiksi lomaosakesopimusten sisällöt ja ehdot vaihtelevat merkittävästi. Asian vieminen oikeuteen ei välttämättä auta.
”Vaikka yhdessä tapauksessa sopimuksen purkaminen tai rahojen palauttaminen onnistuisi, muissa tapauksissa tilanne saattaa olla ihan toinen.”
Kuluttajariidoissa oikeuskäsittely voi käydä myös kalliiksi.
EKK tarjoaa kuluttajille myös sovitteluapua riitatilanteissa, ja sitä on pyydetty sovittelemaan myös välitysyritysten ja kuluttajien välisiä erimielisyyksiä. Stenius sanoo, että sovittelu ei yleensä etene, koska yritykset eivät vastaa yhteydenottoihin. ”Sovittelu perustuu vapaaehtoisuuteen, emmekä pysty pakottamaan.”
Stenius muistuttaa, että muillakaan viranomaisilla ei välttämättä ole keinoja auttaa. Moni saattaa ajatella, että epämieluisessa sopimuksessa olisi esimerkiksi kyse petosrikoksesta, mutta aina ei niin ei ole, Stenius sanoo.
”Iso osa näistä on kuitenkin siviilioikeudellisista asioista. Kyseessä voi olla yksityisoikeudellinen kahden osapuolen välinen kiista, joka ei sinänsä kuulu poliisille.”
Toisaalta apua voi olla saatavissa myös muilta tahoilta kuin viranomaisilta. Stenius kertoo, että ulkomailla toimii kiistojen ratkaisemiseen erikoistuneita järjestöjä, ja joskus EKK ohjaa kuluttajia kääntymään niiden puoleen.
TÄLLÄ HETKELLÄ näyttää siltä, että lomaosakkeita ja muita pitkäaikaisia majoitussopimuksia koskevat ongelmat olisivat vähenemässä. Kun aiemmin EKK saattoi saada vuodessa kymmeniä yhteydenottoja tapauksista, nyt määrä on laskenut muutamaan. Toisaalta kaikki tapaukset eivät päädy viranomaisten tietoon.
”Se, millaisia valituksia ja millaisia määriä niitä saamme Euroopan kuluttajakeskukseen, ei kerro koko totuutta tilanteesta”, Stenius sanoo.
Hän arvelee, että EKK:hon ovat yhteydessä ihmiset, jotka jaksavat ja kykenevät selvittämään monimutkaisia asioita.
”Sellaisiakin kuluttajia saattaa olla paljon, jotka ovat vain yksinkertaisesti luovuttaneet asian selvittämisen.”
Stenius on pannut merkille, että varsinkin lomaosakkeita koskevissa asioissa yhteydenottoja tulee usein ikäihmisiltä tai heidän omaisiltaan.
Myös Long Playn jutussa ongelmiin olivat joutuneet nimenomaan eläkeläiset.