Väärän kuninkaan päivänä tytöistä tuli miehiä

11. lokakuu 2017, Anu Silfverberg

Tänään oli sellainen päivä, että nuoret tytöt eri puolilla maailmaa pääsivät johtajan pallille.

Girls Takeover on kehitysapujärjestö Plan Internationalin kampanja. Planin mukaan kampanjaa tarvitaan Suomessakin, koska naiset esimerkiksi ansaitsevat vähemmän kuin miehet. Suomessa tytöt otettiin ”hoitamaan johtotehtäviä” muutamassa yrityksessä (esimerkiksi Kotipizza ja Finlayson), Ylessä sekä pääministerin kansliassa.

Kehitysavun näkökulmasta ryhmä ”tytöt” on tietysti usein järkevä rajaus, koska juuri tytöt ovat useissa maissa kaikkein heikoimmassa asemassa. Sekin tiedetään, että tyttöjen koulutus on avain köyhien yhteisöjen vaurastumiseen. Mutta kun tehdään kampanja, jossa yksittäiset tytöt nostetaan pomopaikoille, tapahtuu outo kieppi. Yksittäisistä nuorista tulee sukupuolen symboleita, tai jonkinlaisia tyttöyden kokemusasiantuntijoita. Planin mukaan Girls Takeover -päivän aikana voidaan esimerkiksi ”kuulla tyttöjen näkemyksiä ajankohtaisista asioista” ja ”pitää puheita erilaisissa tilaisuuksissa”.

Kampanjan viesti on, että tyttöjä pitää tehdä näkyväksi, koska maailma on epätasa-arvoinen. Mutta tasa-arvosta ei oikeasti seuraisi se, että 14-vuotiaat tytöt olisivat yritysjohtajia ja presidenttejä. Johtajamies ja koulutyttö eivät ole toimiva verrokkipari.

Epätasa-arvosta on vaikea puhua oikeasti, koska siitä tulee helposti paha mieli.

Jotta kampanjan tekemä rinnastus toimisi, miesvaltaisten alojen johtopaikat pitäisi päivän ajaksi jakaa sellaisille naisille, jotka eivät niitä epätasa-arvon vuoksi saa. Tämä ajatusleikki taas tekee koko kuviosta todella, todella ikävän. Katsokaapa, tässä on Sirpa, 58, hän ei ole edennyt urallaan yhtään mihinkään vaikka on kaikkensa antanut. Aina hänet on ohitettu. Mutta nyt hän on päivän johtajana, koska tänään on hulluttelupäivä! Ja Sirpahan voisi myös kertoa ”naisten näkemyksiä” ajankohtaisista asioista.

Se olisi aivan hirveää kaikille.

Tytöt ovat helpompi kohde kuin Sirpa. Kaikille on selvää, ettei 14-vuotias tyttö – ei kukaan 14-vuotias – voi hoitaa yritysjohtajan tai pääministerin tehtäviä. Siksi koko juttu on alusta asti pelkkä hulluttelu. Tytöt pysyvät siinä karsinassa, joka heille on alun perinkin varattu: olkaa pirteitä, uuraita ja kiitollisia vähästä.

Kampanjan sivuilla selostetaan, että kyseessä ei ole pelkästään mediatempaus. Käytännössä kuitenkin ainoa konkreettinen asia, mitä kampanjan kautta voi tehdä, on lahjoittaa rahaa Plan Internationalille.

On aina ikävää kritisoida, kun tarkoitus on hyvä. Mutta kukaan, jolla on oikeasti valtaa, ei joudu tällaisten näkyvyyskampanjoiden maskotiksi. Yritykselle tai yhteisölle osallistuminen on aina helppoa: mistään ei tarvitse oikeasti luopua, mutta tarjolla on näkyvyyttä vastuullisena toimijana. Plan taas levittää tietoisuutta – ja tietoisuus on tietysti aina hyvä, eikö vain?

Yksittäiset tytöt pääsivät Planin kampanjassa kurkistamaan johtoportaaseen, jotta ymmärtäisimme, että sukupuoli voi olla tytön elämässä este. Mutta herää kysymys, onko se silloin heidän sukupuolensa, joka pitäisi tehdä näkyväksi.