Lyhyet
”Valtorissa on sisäisiä ristiriitoja ja luottamuspulaa, mutta ulospäin rakennetaan kuvaa dynaamisesta keskuksesta”
Valtion it-virasto Valtorin idea oli tämä: verorahoja säästyy ja valtionhallinnon työ tehostuu, kun tietotekniikka keskitetään yhdelle luukulle. Se ei mennyt niin. Long Playn uusi juttu ”Kyllä täällä joku vastaa” kertoo Valtorin monista ongelmista. Toimittaja Terhi Hautamäki haastatteli juttua varten lukuisia Valtorin asiantuntijoita ja asiakkaita. Selvisi, että valtion it-keskuksessa on isoja vastakkainasetteluja, ja jotkut asiantuntijat ovat hyvin huolestuneita.
Terhi Hautamäki, miksi on väliä sillä, miten it-virastossa voidaan?
”Valtion tieto- ja viestintätekniikka on valtava kokonaisuus, jossa pelkästään Valtorin tuottama osuus tarkoittaa satoja miljoonia euroja vuodessa. Vielä suuremmat kustannukset yhteiskunnalle syntyvät siitä, jos palvelut eivät toimi tai jos jotain menee pieleen. Valtorissa on sisäisiä ristiriitoja ja luottamuspulaa, kun samaan aikaan rakennetaan ulospäin kuvaa yhtenäisesti toimivasta dynaamisesta keskuksesta.”
Mitä ongelmista voi seurata?
”Esimerkiksi verorahoja palaa virastoille sopimattomiin työvälineisiin. Jos it-ongelmien takia viranomaisten ja virkamiesten työ viivästyy, takkuilee tai estyy, se tarkoittaa monissa tapauksissa myös sitä, että kansalaisten oikeuksista huolehtiminen viivästyy, takkuilee tai estyy.
Valtorin sisäiset ristiriidat liittyvät erityisesti siihen, miten viranomaisten turvallisuusverkon palveluita pitäisi tuottaa. Turvallisuusverkkoa käyttävät esimerkiksi poliisi ja pelastustoimi, ja sen varmuus ja tietoturva ovat erityisen tärkeitä. Tavallisissa ihmisissäkin voi herättää huolta, jos verkon asiantuntijat kokevat, että Valtori romuttaa turvallisuusverkkotyötä ja että muutoksia viedään läpi heidän varoituksiaan kuulematta.”
Ulkopuoliselle koko sotku vaikuttaa hämmentävältä. Mikä tähän on johtanut?
”Koko Valtorin syntyyn johti ihan järkevä huoli hallinnon it-kulujen paisumisesta ja ajatus, että valtion yhteiset työvälineet auttavat virastoja toimimaan tehokkaammin. Siihen johti myös kyseenalaisempi ajatus siitä, että keskittämällä säästää varmasti. Pahimmillaan on kuitenkin käynyt niin, että it-ongelmien vuoksi tuhlataan resursseja, kalliita työtunteja.
Myös turvallisuusverkon yhdistämisessä Valtoriin haettiin keskittämisen hyötyjä, mutta samalla pistettiin yhteen hyvin erilaiset työkulttuurit. Yhdistelmä oli hankala alusta alkaen: säästöhanke ja korkean varautumisen hanke, joista jälkimmäinen on vielä laissa määrätty pidettäväksi erillään muusta.”
Mikä yllätti sinut juttua tehdessä?
”Usean ihmisen hyvin pedantti ja näkemyksellinen suhtautuminen tietoturvaan, joka monesti herättää meissä taviksissa välinpitämättömyyttä ja jonka merkityksestä ei aina saa edes otetta. Työntekijät purkivat tuntojaan pitkään: heillä oli ilmiselvästi tarve tuoda huolensa esiin.”
Lue Terhi Hautamäen kirjoittama juttu täällä tai kuuntele se äänikirjana.