Valio valehtelee taas

11. toukokuu 2015, Anu Silfverberg

”Olemme lehmiä, jotka tekevät, mitä tykkäävät”, kertoo lehmä Valion vastikään julkaisemassa ”luomulehmien manifestissa”.
On selvää, että maitoa tuottavat lehmät eivät missään tee mitä tykkäävät. Ne tekevät mitä ihminen tykkää, koska se on eläintuotannon idea. Ja oli tuotannosta mitä mieltä tahansa, fakta on, että liha tehdään tappamalla eläin. Maito taas tehdään siten, että eläin laitetaan synnyttämään poikasia, jotka otetaan siltä pois, jotta ihminen voi ottaa poikasille tarkoitetun maidon. Kun synnytyksiä on ollut kylliksi, eläin tapetaan.

Maaliskuun lopussa Valio syyllistyi melko härskiin harhaanjohtamiseen, kun se väitti, että luomulehmät hoivaavat vasikoitaan kuukausia. Tai oikeammin taisi käydä niin, että yhtiön viestinnässä oli luettu Valion omaa harhaanjohtavaa mainontaa ja ymmärretty asia samalla tavalla kuin kuluttajan toivottiin sen ymmärtävän.
Viestintä päätyi lopulta selittämään, että kampanjan kuvaus poikasiaan luonnonmukaisesti hoivaavista eläimistä viittasikin siihen, että vasikalle annetaan emon maitoa – se vain on erotettu emostaan ennen sitä.
Nyt ilmestyneessä ”manifestissa” vasikkaansa hoivaavan lehmän mielikuvaa jatketaan.
”Meidän maitomme maistuu erityisen hyvin myös ihmisille”, sanoo lehmä, ”vasikoille tosin annetaan ensin, sitten vasta tulee.”

Joku voisi sanoa, että se nyt on vain mainos. Niissä pelataan mielikuvilla. Totta: me kaikki tiedämme, että hoitoaine ei tee 15 prosenttia paksumpia hiuksia vaikka mainos niin väittäisi – koska jos tekisi, niin pian hiuksiaan säännöllisesti pesevän ihmisen koko pää peittyisi hiuksiin ja lopulta hänestä ei olisi jäljellä kuin tukku paksua, joskin puhdasta tukkaa.
Valion ja muiden eläintuotannon jättien kampanjointi on kuitenkin erilaista.
Valion luomumanifesti rinnastuisi ennemminkin vaikka kampanjaan, jossa hikipajoista kritiikkiä saanut suuryritys mainostaisi itseään kuvilla, joissa hyvinvoivat ihmiset hymyilevät lavastetuissa työolosuhteissa ja kehuvat työolojaan turvallisiksi ja palkkaansa erinomaiseksi.
Kyse ei ole vain kevyestä mielikuvamarkkinoinnista. Valio tietää eläinoikeuksiin kohdistuvasta huolesta, ja juuri tuohon huoleen mainonta kohdistuu. Tuottajien uudet kampanjat käyttävät nimenomaan lakiin ja eläinoikeusliikkeeseen viittaavia ilmauksia: vapaus, luonnonmukaisuus, lajityypillinen käytös sekä yksilöiden oikeudet.

”Luomumaito on juuri sellaista, millaiseksi olemme sen itse alun perin tarkoittaneet”, lehmät lopettavat manifestinsa. Mutta sikäli kun lehmät tarkoittavat maitoaan minkäänlaiseksi, ne tietysti tarkoittavat sen omalle poikaselleen siinä missä kaikki muutkin nisäkkäät, ihminen mukaan lukien. Jos siinä ei ole mitään pielessä, miksi siitä pitää valehdella?